۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

نون پیچ پیچی


چه کار سختیه رسپی نوشتن اونم راجع به پخت نون، ولی من تلاشم رو می کنم.
مواد لازم :
نیم کیلو آرد گندم
یک لیوان شیر یا آب (بهتره نصف نصف از شیر و آب استفاده کنید ولی اگر همه رو از آب استفاده کردید مشکلی پیش نمی آد)
خمیر ترش دو قاشق مربا خوری
بکینگ پودر یک قاشق مربا خوری
نمک یک قاشق مربا خوری
شکر یک الی دو قاشق مربا خوری (بسته به این که دوست دارید نون شما چقدر شیرین باشه حتی م یشه تا سه قاشق هم توی مایه خمیر ریخت)
روغن مایع دو قاشق سوپ خوری
زرده تخم مرغ و کره برای روی نون
 
آرد و خمیر ترش و بکینگ پودر و نمک و شکر رو توی یک ظرف با هم خوب مخلوط کنید. بهتره پیش از مخلوط کردن آرد رو خوب الک کنید. بعد نصف مقدار مایعی که دارید (شیر یا آب) رو اضافه کنید، و مدام خمیر رو ورز بدید. روغن مایع رو اضافه کنید و بعد باقی مایع رو. اگر دیدید خمیر هنوز توی ورز دادن به دستتون می چسبه کمی آرد اضافه کنید. بعد از این که خوب ورز دادید خمیر رو توی یه ظرف در دار بگذارید که دو ساعت بمونه. بعد از دو ساعت حجم خمیر شما تقریبن دو برابر شده.
برای درست کردن نون هایی که توی عکس می بینید تکه های خمیر رو بردارید و به شکل استوانه های دراز و کم قطر درشون بیارید. این کار رو راحت می شه روی تخته کرد اگر تخته مناسب ندارید یه تکه سفره یک بار مصرف روی میز یا کابینت بندازید و خمیر رو با دست باز کنید. سه تا از این استوانه ها درست کنید و توی سینی از قرارشون بدید بالای همه رو با دست به هم بچسبونید و بعد مثل گیس ببافیدشون. نهایتن انتهای خمیر ها رو هم به هم بچسبونید. بگذارید نیم ساعت توی سینی در هوای آزاد بمونن. (بیشتر نه) اگر حجم نون هاتون زیاد شد بهتره چند جای نون رو با کارد برش بزنید و برای چخت آماده کنید.
 
روی خمیر رو کمی زرده ی تخم مرغ بمالید و توی فر یا کیک پز بگذارید. از اونجایی که من فر ندارم مجبورم فر رو با یک ماهیتابه و فویل آلومینیومی شبیه سازی کنم. کمی قبل از پخت زیر ماهیتبه رو روشن می کنم و شعله پخش کن می گذارم.
اگر از فر استفاده کردید یا کیک پز بعد از حدود ده دقیقه روی نون ها کمی کره بمالید و بگذارید یکی دو دقیقه بگذره و بعد درش بیارید.
ولی برای افرادی که مثل من فر ندارند برای این که روی نون ها طلایی بشه باید بعد از پنج شش دقیقه نون ها رو پشت و رو کنید و بگذارید پنج دقیقه دیگه بمونه. در نهایت نون ها رو باز پشت و رو کنید و کره بمالید. دو دقیقه بعد نون ها حاضرن.

اگر دوست دارید می تونید به خمیر کشمش اضافه کنید یا گردو. اگر هم دوست داشته باشید می تونید نصف قاشق چای خوری زعفرون دم کنید و موقع اضافه کردن مایع به خمیر اضافه کنید.
نکته بعدی اینه که بهتره آب یا شیرتون کمی گرم شده باشن.
    

هیچ نظری موجود نیست: