۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

دفترچه راهنما


مهندس ها هر کارشان بد باشد یک رویه بسیار خوب دارند، وقتی یک چیزی می سازند، یک دفترچه­ ی راهنما می چسبانند بهش تا هر کس خواست استفاده کند رنج کشف کردن نکشد و از آن چیز استفاده کند.
داشتم آرزو می کردم: « اگر آدم ها هم یک همچین چیزی داشتند، چند ورق، فوقش یک دفتر صد برگ، نه دویست برگ که تویش نوشته بود چه موقع چه کاری باید برایشان کرد، از کدام نویسنده خوششان می آید، اسم کدام شاعر را نباید جلویشان آورد، که توی حاشیه هایش می نوشت چه غذایی دوست دارند، نکند به توت فرنگی حساسیت دارند، وقت هایی که سرشان درد می گیرد باید برایشان چه کرد، عرق بیدمشک را بیشتر دوست دارند یا بهار نارنج را؟ .... » خوب بود یا نه؟
بعدش دیدم نه زیاد هم خوب نیست، شاید اولش کیف بدهد همه چیز درست کار کند، مثل وقتی ماشین لباس شویی نو می خریم و می زنیم به برق، یا مثلاً دفتر چه ی یکی از این وسیله برقی های جدید را می خوانیم و بعد کیفش را می بریم. ولی مدتی که می گذرد دیگر نیاز نیست بپرسی راستی تو بیژن الهی رو بیشتر دوست داشتی یا یدالله رویایی رو؟ دیگر نیازی نیست یک جوری کشف کنی طرف امروز عصر که شاید دلش بگیرد دوست دارد یک فیلم ناب ببیند یا نیم ساعت به حرف های تو گوش بدهد. زندگی یک جوری می شود، مکاترونیکی می شود.
نه، آرزویم را پس می گیرم، دلم می خواهد خودم آدم ها را کشف کنم. به خصوص آن ها که مهم ترند را.

۱۱ نظر:

علی صبوری گفت...

سلام . ما برقی جماعت کلا کشف کردن رو بیشتر دوست داریم :)

حدیث گفت...

عزای پروژه یک طرف و عزای گزارش پروژه و نحوه عملکرد یک طرف دیگه!
دفترچه راهنما مشکلات رو به شکل لوسی سریع حل می کنه. ولی به عنوان آخرین راه، یعنی بعد از طی مرحله ی ناسزا گویی! لازمه به نظرم.

Unknown گفت...

کلا زیاد با این رویه پروژه ای حال نمی کنم تو زندگی . می دونی حدیث فقط برای تمثیل خوبه انگار این مهندسی . ( خودمونیم کسی هم نیست ;) )

ناشناس گفت...

en ham khodesh ye fekriye bad nist. age az Adamhaye mohem mikhaid shoroo konid pas maha vel moatalim bayad khodemoon berim khodemoon ra beshnasim
www.alimirshams.com

Unknown گفت...

خواهش می کنم آقای میر شمس، نفرمائید.

لیلا+ گفت...

میدونی زهرا؟!
من میدونم چه چیزایی خوشمزن یا چی خوشحالم میکنه یا چی دلگیرم میکنه و... ولی مشکل من اینه که نمیدونم وقتی یه چیز خوشمزه دلم میخواد باید چی بخورم یا وقتی خوشحالم یا دلگیرم باید چی کار کنم( این در مورد اکثر افراد صدق میکنه). تازه فکر کن بخوای یکی دیگه را کشف کنی، ف...ک کن

رهگذر گفت...

خوب شده مهندسی که "آدم" رو ساخته،دفترچه راهنما نداده ها...شاید هم کار طوری بوده که نمی شده این کارو کرد.
این طوری با کشف هر آدمی یه دفتر باز می کنیم...همیشه چیزهای تازه هست که توش بنویسیم...وقتی دیگه نیست،صفحه آخر رو می نویسیم و میشه دفتر خاطرات.
پ.ن:این طوری هر کسی Know-how مختص و ارزشمند خودشو داره.

7805 گفت...

گفتی ای خانم خوشرو که مهندس شده ای
شاخص خیل اناث و شمع مجلس شده ای
لیکن ز سطور و از کلامت پیداست
خسته ز طلا و طالب مس شده ای

((ارتجالاً سروده شد. خاص جنابعالی))

بادبادک سوار گفت...

فک می کنم کشف یه آدم به دونستن نویسنده و شاعر محبوبش نباشه
گاهی کشف آدما تو کشف خود ما توسط اونا ست نمی دونم تجربه کردید یا نه ؟ولی من تمام علایق یه آدمو ممکن بدونم ولی ندونم چرا نمیشه پیش بینیش کرد ندونم دوستن علایق او به کجای دوستیمون کمک کرده ؟ندونم چرا دارم با این ادم حرف میزنم ؟ندونم....

baz ham yeki hamin nazdikha گفت...

khase adamhaE ke mohemtarand!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tabire noE bood sarkare khanoom
pas mohemtarhaE ham hastand
ba inke doost daram kashfam koni az inke mohemtar basham mitarsam engar vaghti mohemtari gahi khodet nisti baraye hamin eshtebah kashf mishi man nemikhaham zendeh bemanam man mikhaham ta zendeh am khodam bemanam na har badi amad o har rangi no shod an shavam
mikhahm ba r rishe haye ostvar monatef basham chon shakheye bid
"inam man inja barat online soroodam "
che konam ke mohemam;)

baz ham mojadadan yeki hamin nazdikiha گفت...

vali kolan ma az mohandesi dar in kharababad kheiri nadidim